12.06.2024
Uplynulý víkend zažila obyčajne pokojná dedinka Môlča neďaleko Banskej Bystrice poriadny nápor. Sem totiž smerovali cesty mnohých ako jazdcov, tak aj fanúšikov autokrosu k tomu, aby boli svedkami napínavých súbojov na trati.
Prihlasovanie sa uzatváralo vo štvrtok 6.6. a celkový počet prihlásených sa nakoniec zastavil na čísle 82, pričom do pretekov bolo prebratých 76 pretekárov naprieč všetkými divíziami.
A že sa bolo na čo pozerať. Počas celého víkendu jazdci zvádzali na trati mnoho napínavých súbojov. Zažili sme aj pár krízových momentov, ktoré však nakoniec skončili našťastie len modrinami, či pokrčenými plechmi – či už išlo o sobotňajšiu nehodu domáceho Miroslava Valla, alebo nedeľný incident Alexa Macošku štýlom kolesá -strecha – kolesá – strecha.
V rámci Zóny strednej Európy sa nám predstavili najskôr naši najmladší pretekári a to rovno v troch divíziach.
V divízii Racer buggy 160 sa nám predstavila štvorica pretekárov, pričom na treťom mieste sa umiestnila Lea Miháliová (SVK), druhé miesto obsadil Damián Figa (SVK) a víťazom sa stal Jakub Kučera (CZE).
V divízií Racer buggy 125 sa nám predstavila trojica pretekárov, pričom na treťom mieste sa umiestnil Jakub Tkáčik (SVK) , druhé miesto obsadil Alexej Švec (SVK) a z víťazstva sa radoval Sebastian Mády (SVK).
Sebastian Mády nám poskytol pár svojich dojmov z pretekov: „Do Môlče som sa veľmi tešil , keďže to bol len druhý pretek v tejto sezóne. Je to moja obľúbená trať a to aj preto, že je od nás z Vrútok blízko. V sobotu som vyhral oba merané tréningy, no rozjazda bola zlá. Po zlom štarte som sa snažil predbehnúť Alexeja no búral som. Oco do noci opravoval auto a tak som sa aj trošku bál či vôbec v nedeľu budem môcť jazdiť. Nakoniec sa nám bugynupodarilo opraviť. Finále som mal opäť zlý štart a v prvej zákrute som bol až tretí. Našťastie sa mi podarilo predrať až na prvé miesto a udržať to až do cieľa. Som veľmi rád za prvé miesto.“
Ako tretia sa nám predstavila divízia Racer Buggy 250, pričom na treťom mieste sa umiestnil Sándor Oros (HUN), druhý skončil Jakub Kučera jun. (CZE) a stupienok najvyšší vybojoval Fernandó Dóczi (HUN).
V divízií Junior buggy sme mali dvojicu pretekárov, pričom v tretej rozjazde Alex Macoška (SVK) pri „búde“ poškodil svoj špeciál tak, že ďalej už nemohol pokračovať. Na prvom mieste sa umiestnil Lukáš Hovorka (CZE), ktorý nám prezradil, ako sa mu v Môlči jazdilo: „Do Môlči jsem se i přes malý počet bugin v mé divizi těšil. Po příjezdu nás areál mile překvapil, a tak jsem se už nemohl dočkat na první jízdy na zdejší trati. Oba tréninky jsem vyhrál, trať se mi zalíbila svými technickými ale i velmi rychlýmiúseky. Na startu první rozjížďky se objevila závada na dobíjení, takže jsem první jízdu nemohl vůbec absolvovat. Závadu jsme do neděle opravili a mohli pokračovat. Druhou a třetí rozjížďku se mi podařilo vyhrát, ne jinaktomu bylo i ve finále. A tak jsme si víkend v Môlči velmiužili. Děkuji za pomoc od soupeřů při opravě dobíjení, zároveň byla veliká škoda, že ve třetí rozjížďce havaroval jeden ze soupeřů, naštěstí se to obešlo bez zranění.“
Divízia Cross car mala iba jediného účastníka a tým bol chorvátsky pretekár Dražen Krznarić.
Zaujímavé súboje priniesla divízia Touring Autocross 1600. V nej sme mali štyroch, veľmi vyrovnaných účastníkov. Na treťom mieste sa umiestnil Michal Lupták (SVK) z neďalekej Banskej Štiavnice, víťazom divízie sa stal Žiga Kraševec na VW Polo (SVN). Systémom „Started from the bottom“ čiže zdola hore sa víkendom predral Miroslav Vallo, ktorý počas sobotného večera zažil hodne nepríjemný moment , keď vo veľkom prachu odbočil o čosi skôr, ako bolo potrebné a výsledkom bola kolostrešná kombinácia. Viac už ale o víkende priamo Miroslav Vallo: „Bol to náročný víkend.Po viacerých technických úpravách auta som si naň musel najskôr zvyknúť - dávali sme do auta novú sekvenčnú prevodovku. Počas sobotňajšieho večera v prvej rozjazde som vbehol do prachu a skôr odbočil v zákrute. Výsledkom bolo, že som sa prevrátil. Z auta som našťastie vyliezol len doudieraný a s chlapcami sme do večera daliauto do poriadku, za čo im patrí veľká vďaka. Celú dobu sme sa trápili so šmýkajúcou sa spojkou, ktorá sa musela aj meniť , keďže vydržala jednu rozjazdu. Do finále som opäť nastúpil so šmýkajúcou spojkou a nevedel som ísť na plno. Pri všetkej skromnosti a trápení je pre nás druhé miesto z tohto víkendu veľmi pekným umiestnením.“
O krásne súboje nebola núdza ani v najsilnejšej plechovej divízii – Touring autocross. Na treťom mieste sa umiestnil Ján Šebo na Mitsubishi Lancer Evo (SVK), ktorý so svojim týmom zažil rovnako náročný víkend: „Bol to bláznivý víkend. V sobotu riadenie, v nedeľu prevodovka, mechanici sa nezastavili a nadreli sa ako kone. Som rád, že na finále všetko fungovalo a mne sa podarilo vybojovať aspoň tretie miesto. Mohlo to byť aj lepšie, ale je to ako je. Ďakujem mojim chlapcom za perfektnú robotu a našim rodinám za podporu. Som spokojný,“ doplnil Ján Šebo v nedeľu po pretekoch.“ Na druhom mieste sa umiestnil na VW Polo Jiří Bret (CZE) a víťazstvo bral nakoniec taliansky pretekár jazdiaci pod slovenskou licenciou - Natale Casalboni. Od začiatku finálovej jazdy ale tomu, že Casalboni bude víťazom, všetko nenapovedalo, nakoľko sa do čela pretekov dostal Branislav Adamík (SVK). Jeho Mitsubishi Lancer Evovšak postihla technická porucha v podobe vystrelenej hadice od turba a razom bolo po pódiovom umiestnení.
V divízií Buggy 1600 nám do finále odštartovala šestica pretekárov. Pekné výkony počas celého víkendu predvádzal Dušan Králik (SVK), ktorý počas finále dlhšiu dobu figuroval na výbornom druhom mieste, nakoniec však na trati našiel obrovskú jamu, urobil salto a jeho nádeje na dobré umiestnenie vyhasli. Na treťom a druhom mieste skončila dvojica rakúskych pretekárov – Marcus Kastner a Moritz Winninger, s najväčším pohárom však domov odchádzal Martin Fodor (HU): „Tešil som sa na tento víkend, pretože milujem túto technickú trať, je veľmi príjemné tujazdiť každé kolo. Prihlásili sa silní konkurenti. Bol som zvedavý, či sa môžem zlepšiť oproti minulému roku. Stanovil som si za cieľ pódiové umiestnenie, ale neodvážil som sa pomýšľať na prvé miesto. Vo finále sa mi po dobrom štarte podarilo otočiť ako prvý pred Dušanom Králikom, ale ten musel preteky vzdať pre prevrátenie, takže som skončil s veľkým náskokom. Preteky sa mi podarilo dokončiť bez akýchkoľvek technických problémov.“
Najvačšiu pozornosť počas celého víkendu v rámci zónových divízii zaslúžene pútali najsilnejšie stroje, jazdiace v divízii Super buggy. Na treťom mieste sa umiestnil Milan Rýzek (SVK): „Dráha v Môlči patrí medzi moje najobľúbenejšie, je technická, náročná, rýchla i pomalá, mení sa tempo... No, jednoducho ťažký pretek. Ale netušili sme, že bude až tak ťažký! Po nádhernom Nyíráde, kde som dojazdil druhý za Petrom Nikodémom, sme išli do Bystrice s veľkými očakávaniami, ale celé sa to ako kazilo od začiatku. Už v piatok ako sme išli na preberanie - nepochopiteľne - odišiel odpojovač a aj elektrický posilňovač riadenia. Takže už v piatok sme šróbovali do pol desiatej... V sobotu v prvom meráku trafené zadné rameno, našťastie sme ho iba zvarili a urobili geometriu. Druhý meráksom si myslel, že zatiahnem! Tak pre istotu už v prvom kole som trafil v tej istej zákrute to isté koleso a už bolo narobené. Prvú rozjazdu som išiel samozrejme z posledného miesta, lebo som nemal nameraný poriadny čas. Ale aj tak som si pripísal 2. miesto. V nedeľu ráno po lejaku sme obuli hrabalky a bola to dobrá voľba. Po silnom tlaku na Igora Škrovinu mi vyskočila jednotka v zákrute, kde sa ohýbajú ramená a ešte ma preskočil László Doczi, takže 3. miesto. V poslednej runde som pripísal opäť dvojku za Igorom. Prvý rad vo finále bol istý, tak poďme do toho. Musím však podotknúť, že bugina nám neštartovala. Stále sa zahlcovala a neťahala dopredu. Finále bolo však iné. Igor urobil predčasný štart, ktorý nebol opäť signalizovaný, tak ako minulý rok. Odštartovali sme, v zadnej zákrute mi Vašek Rojar otvoril vnútro, tak som to chcel využiť, no vzápätí to zatvoril tak nešťastne, že mi vytrhlo volant z ruky a spôsobilo bolestivé zranenie na ľavom ukazováku, s ktorým som dojazdil celé finále. Celé finále som jazdil na 4. mieste, rýchlosť som mal peknú, ale nemohol som predbehnúť Lászla Dócziho, nakoniec sa to podarilo 5 zákrut do cieľa... Tak aspoň 3. miesto. Aby toho nebolo málo, tak po finále sme zistili, že na tyčke riadenia sme mali roztrhnutý unibal, a držal len tak-tak... A ako čerešnička na torte, cestou domov bola Prietrž mračien a 50 km od domu nám prestali ísť stierače na buse... Takže by som zhodnotil tento víkend ako sladko-kyslý... Ale určite chcem poďakovať celému týmu, fakt si strašne mákli a tá trojka patrí len im. Tak isto veľká vďaka našim chalanom a dievčatám z klubu, ktorí odviedli kus práce na dráhe a tak isto organizátorom okolo Pepa Pecníka, ktorí sa snažia ako len vedia a ide im to. Už len doškoliť polievačov, aby sa nerobili zbytočné škody na technike a zdraví.“
Na druhom mieste sa umiestnil Vašek Rojar (CZE) na špeciáli OMS BMW V8 a preteky v kráľovskej divízií vyhral počas celého víkendu suverénny Igor Škrovina: „Víkend môžeme hodnotiť ako úspešný, keďže sa mi podarilo mimo tréningov vyhrať všetko,čo sa dalo .So super buggy som išiel len po tretí krát v kariére a konečne sa s autom začínam lepšie zoznamovať . Stále je tam však dosť rezerv na ďalšie zlepšovanie . Teším sa, keďže to bolipre mňa domáce preteky ,videl som veľa mojich fanúšikov no i veľa divákov. Počasie vyšlo super a v nedeľu výbornáorganizácia . Auto bolo špičkovo pripravené, za čo vďačím tímu Romana Poláka. Mimoriadne ma potešila jazda a výsledok môjho syna Huga, ktorý išiel po prvý krát v živote pretekya vybojoval druhé miesto vo voľnom pohári. Poďakovať za podporu chcem rodine, kamarátom , partnerom , sponzorom no hlavne spoločnosti DamiXtrade s.r.o , vďaka ktorej sa môžeme tomuto krásnemu, no nákladnému športu venovať.“
To, ako dopadli preteky vo všetkých divíziach, sa dozviete na: https://www.chronomoto.hu/livetiming/pdf/?eventid=20240608_09_ac_molca